В умовах нестабільної економіки молодим інженерам непросто уявити своє майбутнє на вітчизняному ринку праці, свій соціальний і економічний статус на батьківщині. Наблизитися до розуміння реалій та перспектив вирішили студенти ЗФ на практичних заняттях з дисципліни "Маркетинг малого підприємства". Проведений ними маркетинговий аналіз ринку зварювання демонструє його високу перспективність. Автори вважають за потрібне ознайомити читачів з результатами дослідження, що, на їх думку, може зацікавити науковців, випускників і майбутніх абітурієнтів НТУУ "КПІ".
Ні для кого не секрет, що в Україні виник певний вакуум молодих інженерів-виробничників: багато перспективних фахівців після закінчення ВНЗ виїжджали працювати за кордон. За результатами дослідження, проведеного компанією "Хадсон Глобал Ресорсез" у 2010 р., понад 18% опитаних студентів-випускників, що позиціонували себе як "патріотів", планували шукати роботу у престижних компаніях, із гнучким робочим графіком та соціальним пакетом. І тільки 3% випускників вітчизняних ВНЗ збиралися працювати на українських виробництвах. Та не все так безнадійно.
Проведений авторами аналіз перспектив інженерів-технологів на прикладі випускників ЗФ свідчить про стрімкі зміни ринкових умов. Перш за все, з маркетингової точки зору, шлях "найменшого відсотка" завжди був найбільш перспективним, оскільки при збільшенні попиту на нього практично виключається конкуренція. Тож 3%-ве бажання студентів працювати на виробництвах України супроводжується одночасним підвищенням попиту на них серед роботодавців. У 2011 р. МОНмолодьспорту України затвердило 34 державних стандарти професій, що почали користуватися попитом на ринку праці, серед них і "Зварювальник". А за результатами опитування роботодавців, опублікованого порталом Деньги.ua, НТУУ "КПІ" у 2012 р. посів І місце в рейтингу вітчизняних технічних ВНЗ, що є важливою конкурентною перевагою для його випускників на ринку праці.
По-друге, розвиток галузі зварювання тісно пов'язаний зі споживанням сталі: до 70% сталевого прокату йде на виробництво зварних виробів і конструкцій. За останні два роки обсяг світового виробництва сталі зріс з 1,2 до 1,5 млрд т. Це, зокрема, зумовило розширення зварювального виробництва. Український ринок зварювального обладнання та матеріалів за останні 8 років зріс майже у 2,5 разу – до 210,8 млн дол. І хоча багато виробників ще працюють на застарілому обладнанні, значна кількість підприємств починає активне інвестування в новітнє устаткування.
По-третє, за оцінками європейських виробників зварювального обладнання, зварювальний ринок і кожний його сектор за темпами розвитку галузі останні 5 років демонстрували стійкий приріст. Така ж тенденція, скоріш за все, спостерігатиметься і надалі.
По-четверте, розвиток світових ринків зварювальних послуг визначатиме потребу в інноваційних наукових розробках. У жодній країні світу немає, приміром, технології, яку розробили науковці ІЕЗ ім. Є.О.Патона – зварювання живих тканин, що стало справжньою революцією в медицині. Наявність потужної науково-технічної бази ЗФ НТУУ "КПІ", що тісно співпрацює з галузевими інституціями, дозволяє передбачити можливість експорту наукових міждисциплінарних послуг як на науковому, так і на комерційному рівнях.
Наведені тенденції зростання за різними напрямами ринку зварювання свідчать не тільки про високу можливість знаходження інженерами-зварювальниками роботи за фахом, але й про існування окремого перспективного напрямку для розвитку – відкриття за фахом власної справи. Враховуючи неоднорідність розміру заробітної плати зварювальників у різних регіонах України, із віддаленням від столиці відкриття власного виробництва стає більш економічно вигідним для інженерів-управлінців. Дешева робоча сила сприятиме притоку в невеликі міста інженерів-управлінців-зварювальників високої кваліфікації з метою відкриття власних малих виробничих підприємств, що сприятиме розвитку регіону й економіки країни в цілому.
Сподіваємося, що отримані нами дані додадуть віри і впевненості у майбутньому нашим випускникам – інженерам-зварювальникам.